Czarnków - oficjalna strona miasta - Kodeks Etyczny Pracownika Samorządowego




 
www.czarnkow.pl - Kodeks Etyczny Pracownika Samorządowego

KODEKS ETYCZNY PRACOWNIKA SAMORZĄDOWEGO

URZĘDU MIASTA CZARNKÓW (II edycja)

 

Misja Urzędu

 

Misją Urzędu jest służba na rzecz społeczności lokalnej. Wszystkie nasze działania są ukierunkowane na zaspokojenie potrzeb klientów, wysoką jakość usług, dbałość o środki publiczne, zrównoważony rozwój miasta i poprawę poziomu życia mieszkańców.

 

§ 1. Ogólna postawa i zasady postępowania pracownika Urzędu.

 

Każdy pracownik Urzędu Miasta:

      1)  powinien przestrzegać obowiązujących przepisów prawa;

      2)  działa tak, aby jego postępowanie mogło być wzorem praworządności i prowadziło

           do pogłębienia zaufania obywateli do państwa i jego organów, mając jednocześnie

           na uwadze,  że podlegają one ocenie moralnej;

      3)  pamiętając o służebnym charakterze własnej pracy, wykonuje ją z poszanowaniem godności

           innych i poczuciem godności własnej;

      4)  przedkłada dobro publiczne nad interesy własne i swojego środowiska;

      5)  dokłada wszelkich starań, aby jego działania były przejrzyste, jawne, niekolidujące

            z interesem wspólnoty samorządowej;

      6)  chroni powierzony mu majątek i środki publiczne kierując się racjonalnością wydatków

            i ograniczaniem zbędnych kosztów;

      7)  lojalnie i rzetelnie realizuje zadania gminy i programy jej rozwoju bez względu na własne

           przekonania i poglądy polityczne, nie manifestuje swoich poglądów politycznych.

 

§ 2. Odpowiedzialność urzędnika wobec klienta.

 

1.      Urzędnik zobowiązany jest do poszanowania godności klienta.

2.      Urzędnik w kontaktach z klientem powinien cechować się uprzejmością i cierpliwością.
 Nie może kierować się emocjami i uprzedzeniami, a jedynie względami merytorycznymi

            i formalnymi.

3.      Klienci są traktowani jednakowo, bez względu na płeć, narodowość, rasę, stan cywilny, wyznanie, przekonania polityczne, stan zdrowia oraz inne preferencje i cechy osobiste.

4.      Urzędnik zobowiązany jest wykazać zaangażowanie przy rozpatrywaniu spraw klienta,      
w tym:

- udzielić pomocy w rozwiązaniu jego problemu z wykorzystaniem swojej wiedzy, umiejętności i kompetencji,

- w razie potrzeby zasięgnąć konsultacji u współpracowników i przełożonych, lub kierować klienta do kompetentnej osoby,

- przedstawić klientowi pełną i precyzyjną informację na temat prowadzonej sprawy

-  rozsądnie uzasadnić swoją decyzję.

5.      Obowiązkiem urzędnika jest zachowanie w tajemnicy informacji uzyskanych od klienta, których bezprawne ujawnienie mogłoby naruszyć jego dobra osobiste.

6.      Urzędnik nie  dopuszcza do podejrzeń o związek między interesem własnym i publicznym, w szczególności nie przyjmuje rabatów, usług i prezentów od osób i firm, z którymi współpracuje w toku wykonywania obowiązków służbowych.

      7.   Pracownik urzędu nie podejmuje prac ani zajęć kolidujących z jego obowiązkami
            służbowymi.

      8.  Pracownicy urzędu, których osoby spokrewnione bądź w inny sposób bliskie, ubiegają się          o zatrudnienie lub wykonywanie prac zleconych na rzecz gminy, zobowiązani są do           wykluczenia się z postępowania.

 

§ 3. Odpowiedzialność urzędnika wobec współpracowników.

 

1.      Urzędnicy powinni współpracować ze sobą w celu lepszego wykonywania obowiązków zawodowych. Ich wzajemne relacje opierają się na szacunku, życzliwości, partnerstwie       
i tolerancji.

2.      Współpracownicy są gotowi do pomocy innym pracownikom, zwłaszcza nowo przyjętym.

3.      Należy unikać wywoływania konfliktów, a  ewentualne spory pomiędzy pracownikami nie powinny wpływać na poziom obsługi klienta.

4.      Urzędnicy powinni wykazywać powściągliwość w publicznym wypowiadaniu poglądów na temat pracy swojego urzędu, współpracowników oraz innych urzędów administracji publicznej.

 

§ 4. Relacje pomiędzy urzędnikami a  przełożonymi.

 

1.      Pracownik jest lojalny wobec pracodawcy i zwierzchników w granicy przestrzegania prawa.

2.      Pracownik  jest gotów do uznania swoich błędów i do naprawienia ich konsekwencji.

3.      Pracownik zgłasza swoje wątpliwości dotyczące celowości lub legalności podejmowanych w urzędzie decyzji swojemu bezpośredniemu przełożonemu, a w przypadku braku reakcji wyższym przełożonym.

4.      Kierownictwo urzędu swym nienagannym zachowaniem, polegającym na bezstronności       i uczciwości, stanowi wzór etyczny dla pozostałych pracowników.

5.      Przełożeni nie nadużywają władzy, wynikającej z zależności służbowej.

 

§ 5. Odpowiedzialność urzędnika wobec własnego zawodu.

 

Obowiązkiem urzędnika jest dbałość o właściwą rangę zawodu poprzez:

      1)  rozwijanie wiedzy zawodowej potrzebnej do jak najlepszego wykonywania pracy                   

           w urzędzie;

      2) dążenie do pełnej znajomości aktów prawnych oraz wszystkich faktycznych i prawnych

           okoliczności spraw;

      3)  gotowość do wykorzystania wiedzy zwierzchników, kolegów i podwładnych, a w przypadku

           braku wiedzy specjalistycznej do korzystania z pomocy ekspertów;

      4)  przygotowanie do jasnego, merytorycznego i prawnego uzasadnienia własnych decyzji

            i sposobu postępowania;

      5)  ujawnianie i zgłaszanie przełożonym  wszelkich prób marnotrawstwa, defraudacji środków

           publicznych, nadużywania władzy lub korupcji.

 

§ 6. Odpowiedzialność w przypadku nieprzestrzegania kodeksu.

 

1.      Kodeks stanowi element systemu oceny pracowników urzędu.

2.      Uwagi związane z wdrażaniem kodeksu oraz przypadki naruszeń zasad w nim określonych powinny być zgłaszane bezpośredniemu przełożonemu pracownika lub kierownictwu urzędu.

 

 

 

 

 






© Urząd Miasta Czarnków - promocja@czarnkow.pl.
Ostatnia aktualizacja: 27.04.2020.
Optymalizacja dla MS Internet Explorer wersja 5.0 i nowsze, NetScape Navigator 4.5 i nowsze.
Strona kodowa ISO-8859-2. Zalecana rozdzielczość 800x600.